O warsztacie
Prowadząca: Ksenija Miļča
- Czas trwania: 4 dni (2–3 godziny dziennie), razem 8 do 10 godzin
- Liczba uczestników: 10/12 studentów
- Wymagania dla uczestników:
- dobra znajomość języka angielskiego,
- dostęp do komputerów z dostępem do Internetu (możliwe wykorzystanie komputerów uczelnianych)
- Poziom wiedzy: 5-7 semestr (3 i 4 rok studiów licencjackich)
- dobra znajomość języka angielskiego,
- Data i miejsce warsztatu – 15-18 października 2024 r., siedziba WSTI
- Kontakt i rejestracja: dr Piotr Dzik (piotr.dzik@edu.wsti.pl) wyłącznie drogą mailową do dnia 10.10.2024 r., obowiązuje zasada „kto pierwszy, ten lepszy”.
Program i przebieg
Dzień 1: Wprowadzenie do Design Thinking i identyfikacja problemu
Cel: Wprowadzenie do Design Thinking i identyfikacja istotnego problemu społecznego dla projektu.
Program pierwszego dnia:
- Wprowadzenie do Design Thinking
- Wybór problemu
Dzień 2: Pomysły i techniki komunikacji wizualnej
Cel: Generowanie kreatywnych pomysłów i stosowanie strategii komunikacji wizualnej.
Program drugiego dnia:
Wykład na temat technik komunikacji wizualnej (30 min):
- Omówienie semiotyki wizualnej, teorii koloru i symboliki w projektowaniu graficznym.
- Wnioski z badań:
- Roland Barthes o tym, jak obrazy niosą złożone znaczenia społeczne i polityczne.
- Idea Marshalla McLuhana „medium jest przekazem”, badająca, w jaki sposób media kształtują rozumienie publiczne.
- Grupowe tworzenie pomysłów
- Szkicowanie koncepcji
Dzień 3: Prototypowanie i opinie zwrotne (feedback)
Cel: Opracowanie i udoskonalenie prototypów na podstawie opinii zwrotnych.
Program trzeciego dnia:
- Wykład na temat technik prototypowania
- Tworzenie prototypu
- Przegląd projektów (galery walk) i sesja opinii zwrotnych (30 min)
Dzień 4: Finalizacja i prezentacja
Cel: Ukończenie i zaprezentowanie projektu końcowego, refleksja nad procesem Design Thinking.
Program czwartego dnia
- Doskonalenie projektu
- Prezentacje końcowe
Refleksja i podsumowanie.
Ostateczny wynik:
Gotowe do wdrożenia projekty wizualne, takie jak serie plakatów, karty lub materiały kampanii medialnej.
Wskazane lektury (nieobowiązkowe, ale przydatne zalecenia od dra Piotra Dzika):
– Beata Michalska-Dominiak, Piotr Grocholiński, Poradnik design thinking. Wyd: Onepress, 2022; [Do przeczytania PO warsztacie]
Do przeczytania (obejrzenia) PRZED WARSZTATEM:
– Roland Barthes, Mitologie, Wyd: Aletheia 2008. Z tego wydania:
- Wstęp Krzysztofa Kłosińskiego
- Wybrać sobie ze dwa eseje o reklamie, np. Saponiny i detergenty, Reklama i głębia czy Nowy Citroen. Eseje te mają maksimum kilka stron
– Roland Barthes, Retoryka obrazu (tekst w załączeniu)
– Marshall McLuhan, Quentin Fiore, The Medium is the Massage. W Polsce jest dostępne wydanie Penguin Books. Jest to graficzna (projektowa) interpretacja eseju McLuhana o komunikacji.