Uczelnia

Dla kandydata

Dla studenta

Kontakt

Zwiń menu

Wsparcie kształcenia

Są to działania mające na celu dostosowanie procesu kształcenia do potrzeb wynikających z sytuacji zdrowotnej studenta, tak aby zagwarantować mu pełny dostęp do nauki stwarzający możliwość wywiązywania się z jego obowiązków studenckich.

Adaptacja zajęć:

  • możliwość nagrywania zajęć oraz wykładów;
  • możliwość otrzymywania materiałów dydaktycznych od wykładowców;
  • możliwość przyznania studentom z orzeczoną niepełnosprawnością limitu bezpłatnego korzystania z usług kserograficznych oraz serwisowych i komputerowych.

Adaptacja warunków sesji zaliczeniowo-egzaminacyjnej

  • wydłużenie czasu trwania zaliczeń i egzaminów;
  • możliwość rozłożenia egzaminów w trakcie sesji egzaminacyjnej;
  • dostosowanie arkuszy zaliczeniowych i egzaminacyjnych (m.in. druk w powiększonej czcionce);
  • zastosowanie w trakcie zaliczenia lub egzaminu alternatywnej formy zapisu;
  • zmiany formy zaliczenia lub egzaminu z pisemnej na ustną lub z ustnej na pisemną.

Adaptacja toku studiowania:

  • przyznanie Indywidualnej Organizacji Studiów.

Możliwość przyznania dodatkowych, indywidualnych zajęć uzupełniających lektorat z języka angielskiego lub języka polskiego.

Możliwość przyznania usługi asystenta osoby z niepełnosprawnością.

Możliwość korzystania z wypożyczalni sprzętu wyposażonej m.in. w dyktafony, laptopy.

Biblioteka

Studenci posiadający orzeczenie o stopniu niepełnosprawności posiadają zwiększony limit oraz okres wypożyczeń wynoszący:

  • do 6 książek na okres 6 tygodni
  • oraz do 3 czasopism na okres 4 tygodni.

Infrastruktura uczelni

Studenci z niepełnosprawnością mogą korzystać z wielu udogodnień na terenie budynku, w którym mieści się Uczelnia.

 

Obiekty dydaktyczne oraz administracyjne są dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnością. Dla studentów z niepełnosprawnością ruchową oraz osób słabosłyszących zajęcia i egzaminy odbywają się w miejscach wolnych od barier architektonicznych lub w salach wyposażonych w pętle induktofoniczne. Podjazdy, korytarze, windy oraz węzły sanitarne umożliwiają osobom poruszającym się na wózkach inwalidzkich swobodne poruszanie się po budynku i uczestnictwo w zaplanowanych zajęciach oraz egzaminach. Sale wyposażone są w rzutniki oraz projektory wyświetlające powiększony obraz.

 

Dostosowany plan zajęć

Uczelnia dokłada wszelkich starań, aby realizować koncepcję planu dostosowanego, który zakłada m.in.:

  • podjęcie działań mających na celu ograniczenie zbędnego przemieszczania się pomiędzy budynkami,
  • zapewnienie zajęć w siedzibie Uczelni – budynek dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnością ruchową,
  • zapewnienie zajęć w jednej sali – jeśli prowadzone zajęcia nie wymagają dostępu do pracowni specjalistycznych.

 

Dostosowany plan zajęć dedykowany jest przede wszystkim osobom z ograniczoną sprawnością ruchową. Zapewnienie powyższego planu uzależnione jest od:

  • rodzaju niepełnosprawności,
  • niepełnosprawności sprzężonej (posiadanie więcej niż jednego rodzaju niepełnosprawności),
  • zgłoszenia potrzeby adaptacji do Pełnomocnika ds. Osób Niepełnosprawnych.

Pomoc finansowa

  • Stypendium specjalne dla osób z niepełnosprawnością:
    • może się o niego ubiegać student z tytułu niepełnosprawności potwierdzonej orzeczeniem o stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie, o którym mowa w art. 5 oraz art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (orzeczenie o zaliczeniu do grupy inwalidów, orzeczenie lekarza orzecznika ZUS o całkowitej niezdolności do pracy albo o niezdolności do samodzielnej egzystencji, albo o częściowej niezdolności do pracy);
    • wnioski należy składać w terminie do 31 października w semestrze zimowym lub do 31 marca w semestrze letnim.
  • Pozostałe formy pomocy materialnej:
    • stypendium socjalne;
    • stypendium rektora;
    • stypendium ministra;
    • doraźne zapomogi.

Program Aktywny Samorząd

Program realizowany przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON)

Cel programu

  • Umożliwienie osobom z niepełnosprawnością całkowitego wyeliminowania lub zmniejszenia istniejących barier ograniczających ich uczestnictwo w życiu społecznym, zawodowym, jak i również w ich dostępie do edukacji.

Moduł I

  • Obszar A – likwidacja bariery transportowej m.in. pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu oraz pomoc w uzyskaniu prawa jazdy
  • Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym m.in. pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania
  • Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się
  • Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej

Moduł II

  • Pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, który jest adresowany do osób z lekkim, umiarkowanym lub znacznym stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w szkole wyższej.

Wniosek o dofinansowanie można złożyć elektronicznie w SOW

Termin przyjmowania wniosków

  • 31.03.2024 r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2023/2024),
  • 10.10.2024 r. (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025)

Źródło

Szkolne Schronisko Młodzieżowe „Ślązaczek”

Zapraszamy do korzystania ze Szkolnego Schroniska Młodzieżowego „Ślązaczek” mieszczącego się na terenie Śląskich Technicznych Zakładów Naukowych w Katowicach przy ul. Sokolskiej 26.

 

Informacja telefoniczna oraz rezerwacja miejsc:

  • tel. (32) 35-11-956
  • e-mail: ssm@sltzn.katowice.pl

Zapewnienie równych szans w dostępie do kształcenia

Zapewnienie równych szans w dostępnie do kształcenia studentom niepełnosprawnym bezpośrednio w procesie dydaktycznym dotyczy trzech równoważnych kwestii:

  1. odpowiedzialnego, świadomego podejścia studenta niepełnosprawnego(to Ty ponosisz odpowiedzialność za swoje studia i decydujesz, czy potrzebujesz wsparcia w związku ze swoim stanem zdrowia),
  2. odpowiedniego wsparcia Pełnomocnika ds. Osób Niepełnosprawnych
    (przedstawienie propozycji możliwej współpracy w odpowiedzi na Twoje indywidualne potrzeby wynikające z sytuacji zdrowotnej),
  3. aktywnej współpracy kadry akademickiej
    (otwarta postawa środowiska uczelnianego zapobiega wykluczeniu studenta z pełnego i aktywnego uczestnictwa w procesie dydaktycznym).
Artykuły
Skip to content